Het lichaam

Mijn dochter wist anderen al heel vroeg te vertellen dat je eten van je mond naar je maag gaat en dan in je darmen die er ๐Ÿ’ฉ van maken. ๐Ÿ˜‚ Alles over het lichaam, hoe het werkt, wat gezond is en wat niet en waarom je je handen moet wassen vind ze interessant. Tijd dus voor een thema rondom het lichaam (en een beetje over ziek zijn). 

Van mijn favoriete websites kleuteridee.nl en juf-milou.nl heb ik weer de themakaarten en werkbladen gedownload. We leerden de tekst: ‘Ik loof U omdat ik ontzagwekkend wonderlijk gemaakt ben; wonderlijk zijn Uw werken, mijn ziel weet dat zeer goed.’ ‭‭Psalm‬ ‭139:14‬. We zongen: 'Hoofd, schouders, knie en tenen'. 

Verder hebben we dit thema veel geknutseld. Beide kinderen zijn op een groot stuk papier gaan liggen waarna we de hele omtrek hebben getekend. In het lichaam hebben we alles getekend van wat we al wisten. De ogen, oren, mond en neus waren makkelijk. Maar ook het spijsverteringskanaal werd getekend en de longen en het hart werd in kaart gebracht. 



We hebben van wattenstaafjes een skelet gemaakt wat ze erg leuk vonden! 



Van dik papier had ik een poppetjes uitgeknipt die ze mochten aankleden met stukjes stof en 'ziek' mochten maken. Ze kreeg een wondje hier en wat uitslag daar. Snel een verbandje eromheen en een schoondoos deksel werd het ziekenhuisbed. 



Bij het boek 'Anna poetst haar tanden' maakten we een poppetje met een grote mond vol tanden die gepoetst kunnen worden. 



Met een plastic zak en een rietje hebben we de longen nagebootst wat natuurlijk erg leuk was om te doen. 



 Verder hebben we veel filmpjes van Topdoks gekeken. Ondanks dat de filmpjes bedoeld zijn voor wat oudere kinderen (mijn dochter is ruim 4,5 nu), vond ze het toch reuze interessant en wilde ze de afleveringen wel meerdere keren bekijken.  


Boeken die we bij dit thema hebben gelezen:

Zo werkt mijn lichaam, Pierre Winters
Mijn lichaam, Melisande Luthringer
Bacteriรซn, John Wood
Emilie! Eten!, Rebecca Cobb
Anna poetst haar tanden, Kathleen Amant


Reacties

Populaire posts