Kleuren leren

Mijn dochter van bijna 3 is een kei in het tellen tot 10. Ze kan het zelfs in 3 talen en ze doet het dan ook de hele dag door. Maar het herkennen van kleuren is nog steeds een uitdaging voor haar. Ik vind het grappig om te zien dat het bij andere kinderen zo anders kan zijn. Daar de ene alle kleuren al kent voor zijn tweede verjaardag kan het bij andere kinderen nog wel een aantal jaar duren voordat deze dat ook kunnen. Geen probleem natuurlijk, ieder kind heeft zijn eigen tempo en uiteraard ook zijn eigen interesses.
Om mijn dochter te helpen bij het leren van de kleuren doen we soms een spelletje. Ik heb van de vier basiskleuren (rood, geel, groen en blauw) 4 vellen gelamineerd. Ook hebben ik van die vier kleuren rondjes geknipt en ook gelamineerd. Op een dag dat het wat regenachtig is en we niet echt naar buiten kunnen leg ik de bladen aan de andere kant van de kamer. Mijn dochter komt dan naar mij toe en krijgt een rondje met een van de kleuren. Ik zeg dan de kleur en laat haar zo snel mogelijk deze op het juiste vel leggen. Ze rent dan naar de andere kant van de kamer en komt dan weer terug voor het volgende rondje. Beetje beweging en op een speelse manier de kleuren oefenen, ik zeg win-win!

Dit spel kan natuurlijk ook heel goed met verschillende kleuren voorwerpen, speelgoed etc. die je in huis hebt.





Reacties

Populaire posts