Peuters letters leren

Kunnen peuters al letters leren? Ja, natuurlijk kan dat! Als de interesse er is bij het kind dan is het leuk om met letters aan de slag te gaan.


Hoe weet je of er interesse is in het leren van de letters?

  • Je kind wijst het aan waar er woorden / letters staan, zoals in boeken, op verpakkingen en dergelijke. 
  • Je kind 'leest' boekjes. Met lezen bedoel ik dan dat ze boeken die ze goed kennen zelf gaan 'lezen'. Ze kijken naar het plaatje en vertellen (in hun eigen taal) wat er gebeurt. 
  • Je kind probeert grote letters met hun vingers over te trekken of misschien zelfs al na te tekenen.
Wanneer je kind geïnteresseerd is in het leren van letters kan je beginnen met het aanbieden van letters. Let wel op dat je de letterklanken gebruikt en niet de naam van de letter. Dus bij de A is het: ah en niet: AA. Zo leert het kind welke klank de letter maakt in de meeste gevallen.





Voor de letter A is er een leerpakket beschikbaar in mijn webshop. Dit leerpakket bevat een kleimat, kleurplaten en werkbladen / oefenpagina's voor het leren herkennen van de letter en het leren oefenen van het schrijven van zowel de kleine letter a als de hoofdletter A. Ook krijg je een memory spel met plaatjes met voorwerpen die beginnen met de letter a. Vind het leerpakket hier


Mijn dochter is nu bijna 3 en vind het erg leuk om met letters bezig te zijn. Zachtjes aan introduceer ik haar dan ook met dit materiaal. Zijn er andere ouders ook begonnen op deze leeftijd? Laat gerust een berichtje achter, ik ben benieuwd om te horen!

Reacties

Populaire posts