Sensory lock board / busy board


Al een hele tijd  had ik het in mijn hoofd om een sensory board te maken. Op internet had ik al veel voorbeelden gezien en het leek mij niet al te moeilijk om te maken. Wat is een sensory board, of een lock board? Een goede naam kan ik er eigenlijk niet voor vinden, zeker niet in het Nederlands. Het wordt sensory board genoemd of ontdek plank, sloten bord, grendel bord, montessori lock board, busy board, speel plank en ga zo maar door. Het is een houten plank met allerlei sloten en andere dingen om te ontdekken en van te leren. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan het zo groot of zo klein maken als je wilt. Zeker als je het plankje niet zo groot maakt is het een ideale bezigheid voor in de auto voor die lange ritten! Het helpt kinderen niet alleen om lekker bezig te zijn maar leert ze ook om oplossingsgericht te denken, oefent de fijne motoriek, de concentratie en oorzaak en gevolg.






Sommige dingen had ik al in huis en andere dingen heb ik goedkoop gekocht in de bouwmarkt. Je zou evt. ook dingen bij elkaar kunnen sprokkelen in de kringloop of in de garage etc.

Ons busy board heeft onder andere een led lampje, stopcontact, gesp, slotje, fietsbel, haakje, handgreep, ontdekkings luikje en een wieltje.

Beide mijn kinderen vonden het in ieder geval fantastisch!


Reacties

Populaire posts