Boek review: There is no such thing as bad weather

Na 3 jaar in Denemarken te hebben gewoond heb ik wel gezien dat er een cultuurverschil is tussen Nederland en Scandinavie als het gaat om buiten spelen. Ik was dan ook zeer geintereseerd toen ik het boek "There's no such thing as bad weather" tegenkwam van de Zweedse Linda Akeson McGurk. Voor dit boek heb ik echt de tijd vrijgemaakt om het te lezen!

Het boek bestaat uit 8 hoofdstukken en leest heel makkelijk weg. De Zweedse Linda is moeder van 2 dochters en woont in de Verenigde Staten. Naarmate haar kinderen ouder worden valt haar steeds meer op dat het in de VS niet de norm (meer) is dat kinderen buiten spelen. Het belang wordt er wel van ingezien maar uit een studie onder 4 miljoen kinderen blijkt dat van alle 2-4 jarigen de helft niet dagelijks buiten speelt. De druk voor jonge kinderen om het academisch goed te doen ligt hoog en daarvoor wordt vaak op scholen (ook de 'preschools' waar kinderen vanaf 2 of 3 jaar naar toe kunnen) het buiten spelen voor opgeofferd.

Voordelen van buitenspelen

Het boek beschrijft op een zeer boeiende manier de vele voordelen van het buiten spelen. De schrijfster wisselt verhalen van haar eigen leven af met feiten uit studies en onderzoeken. Het is bijvoorbeeld bewezen dat meer tijd buiten doorbrengen het risico op infecties zoals verkoudheden verminderd. Maar ook de kans op bijziendheid, vitamine D tekort en overgewicht wordt minder, als mede de symptomen van ADHD, angst en depressie. Deze voordelen gelden zowel voor kinderen als voor volwassenen!

Zweden v.s. de Verenigde Staten

In hoofdstuk 2 neemt de schrijfster haar 2 dochters mee naar haar thuisland Zweden om haar zieke vader te bezoeken. Dit is gelijk een goede kans om haar dochters het Scandinavische 'frilufstliv' (vrije buiten leven) te laten ervaren, maar ook om te onderzoeken of de buitenspeel cultuur nog wel net zo levendig is als toen zij zelf kind was.

Ze beschrijft dat, alhoewel kinderen in Zweden ook steeds meer en meer achter schermpjes zitten, het buiten spelen en buiten zijn nog steeds hoog in het vaandel staat. Het grootste motto van Scandinavische ouders is dat er niet zoiets bestaat als slecht weer, alleen slechte kleding. Kinderen gaan naar buiten, weer of geen weer. Uiteraard wel in geschikte kleding; regenkleding als het regent, skipakken als het sneeuwt of erg koud is gepaard met het juist schoeisel.

Scandinavische ouders zijn er diep van overtuigd dat frisse lucht goed voor je is. Zelfs kleine baby's en jonge kinderen die overdag nog slapen doen dat buiten. (En ja, ook mijn dochter heeft de eerste 2,5 jaar van haar leven buiten haar dutjes gedaan.)

Nog meer voordelen

Verder beschrijft het boek dat ongestructureerd spel alles is wat een kind nodig heeft om zicht fysiek, sociaal en cognitief te ontwikkelen de eerste jaren van zijn leven. Dat het goed is om kinderen risico's te laten nemen zodat ze leren om risico's goed in te schatten. Ook beschrijft Linda dat wanneer kinderen tijdens het buiten spelen vies mogen wordt dit juist bevorderlijk kan zijn voor hun afweersysteem. Uiteraard kunnen we, als ouders, niet er alleen voor zorgen dat onze kinderen meer tijd buiten door brengen. Dit moet een gezamenlijke inspanning zijn van iedereen in de samenleving. In het laatste hoofdstuk worden leuke ideeen beschreven om de buurt betrokken te krijgen bij het stimuleren om kinderen buiten te laten spelen.

Aan het eind van elk hoofdstuk staat er een praktische opvoedtip beschreven om de lezer te stimuleren naar buiten te gaan. Het gehele boek wordt ook afgesloten met de schrijfsters 'get up and go outside' manifesto waar ze alle hoofstukken samenvat met een overtuiging en motivatie om ook meer tijd buiten door te brengen.

Dit boek is voor alle ouders, die het belang zien van buiten spelen, echt een aanrader!

There's no such thing as bad weather

Linda Akeson McGurk