De hond

'Mama, ik wens mij een hond.' 

Ook al ben ik opgegroeid met een hond in huis ben ik nooit een echt dierenmens geworden. Een hond zie ik dan ook echt niet zitten, maar er borrelde wel een idee in mij op: laten we het een week over 'de hond' hebben. 

We zijn dit schooljaar in eerste instantie begonnen met het behandelen van de seizoenen en vooral de zomer, aangezien het zelfs begin september echt nog zomerweer was. Het begrip seizoenen was nog vrij 'groot' voor mijn dochter dus ik heb het snel laten liggen. Wel vond ik het leuk om aan de slag te gaan met een thema waar we dan activiteiten aan kunnen verbinden. Na haar opmerking over dat ze zich een hond wenste besloot ik dan ook om 'de hond' een weekje centraal te zetten. 

Op kleuteridee.nl vond ik super materiaal over 'de hond' waar ik dan ook dankbaar gebruik van heb gemaakt. De link naar het thema op kleuteridee vind je hier

Wat we hebben gedaan deze week met het thema 'de hond': 

  • De woordkaarten van kleuteridee heb ik uitgeprint en opgehangen op ons 'kringtijd' bord. Elke dag bespreken we deze woorden om haar woordenschat uit te breiden en een gesprekje te hebben over het onderwerp.
  • We lazen meerdere malen het boek: 'Koen kan niet kiezen'. Het boek vertelt een leuk verhaal over een jongen die niet kan kiezen en uiteindelijk graag een hondje wil. Ook in het asiel kan hij maar geen keuze maken maar wordt uiteindelijk zelf gekozen door een hondje. 
  • We hebben van zoutdeeg hondenkoekjes gebakken.
  • Met karton hebben we een voerbakje geknutseld waar de zoutdeeg hondenkoekjes in kunnen. 
  • Uiteraard liep dochterlief heel de week met haar knuffelhondje rond en mocht deze ook regelmatig even eten bij zijn voerbakje.
  • We hebben de werkbladen van kleuteridee met schrijfpatronen en rekenen voor kleuters uitgeprint en gemaakt.
Het was leuk om zo echt met een thema bezig te zijn, dit smaakt naar meer. Op naar het volgende thema!







Reacties

Populaire posts