Thuisonderwijs - het begin



Het is inmiddels begin oktober en het officiële schooljaar is dan ook al een paar weken aan de gang. Hiermee ben ik zelf ook echt begonnen met wat struktuur en routine aanbrengen in onze dag wat betreft het thuisonderwijs. Zoals ik in mijn vorige blog ook al schreef ben ik echt nog erg zoekende over het hoe en wat. Wat wil ik haar graag leren en hoe kunnen wij dat het beste vormgeven? Ik heb dan ook overal notities en lijstjes met ideeën, linkjes naar websites, pins op Pinterest met knutselwerk ideeën etc. Super leuk om mee bezig te zijn maar ook heel overweldigend. Er is zoveel te vinden (vooral in het Engels) en er zijn zoveel manieren om het aan te pakken. Voor nu heb ik besloten om echt zoveel mogelijk te zoeken wat bij ons past en het laagdrempelig te houden. Het moet tenslotte ook wel leuk blijven 😉. 


Een aantal dingen heb ik in ieder geval besloten.

  1. We houden elke dag 'kringtijd'. Kringtijd is een kwartier tot half uur in de ochtend wanneer de jongste slaapt en ik met mijn dochter van 4,5 en zoontje van 2,5 op de grond in een kring zitten en de dag beginnen met wat zingen, en een aantal basisdingen oefenen (het weer, seizoenen, tellen, het alfabet, een bijbeltekst etc.). 
  2. We werken met thema's. Elke week, 2 weken (of langer als we zin hebben) staat er een thema centraal. Eigenlijk net als in de kleuterklas op school (voor zover ik het mij kan herinneren) behandelen we een thema en daaraan verbind ik dan activiteiten. Zo hebben we het bijvoorbeeld gehad over de zomer, de hond, de bakker en nu gaan we beginnen met de herfst. 
  3. We doen in ieder geval kringtijd maandag tot en met donderdag maar we zijn hierin flexibel. 
  4. We lezen zoveel mogelijk voor. Meestal probeer ik één boek voor te lezen tijdens kringtijd en het liefst een boek dat aansluit bij het thema waar we mee bezig zijn. Het liefst zou ik nog wel meer voor willen lezen, dus daar kunnen we misschien later op de dag nog een ander vast moment voor vinden. 
  5. Na kringtijd, als de gemoederen goed zijn, gaan we een knutselwerkje doen of oefen ik wat met werkbladen samen met mijn oudste dochter. 
  6. Vrij spelen en buiten spelen is zo belangrijk en ik ben ervan overtuigd dat ze daar nog steeds zoveel van leren! (Lees ook mijn review over het boek: There's no such thing as bad weather.)
  7. We zijn nooit uitgeleerd. De kinderen niet maar vooral ik ook niet.
Dat laatste is echt zo waar. Ik leer niet alleen mee met mijn kinderen (want hoe heten al die insecten ook al weer en hoe lang doet een spin erover om een web te bouwen?) maar ik leer ook geduld, verwondering en enthousiasme. Ik leer hoe mijn kinderen het beste leren en hoe ik daar het beste op in kan spelen. Ik weet dat we nog maar net bezig zijn en het hele avontuur nog maar net begonnen is maar ik ben blij te zeggen dat tot dusver ik er meer van geniet dan dat ik had gedacht. 

Mochten jullie suggesties hebben over wat je graag zou willen lezen, dan hoor ik het graag!

Reacties

Populaire posts