Een huis bouwen

 Omdat mijn man timmerman is, zien de kinderen regelmatig gereedschap. In huis, in de schuur en in de werkbus van mijn man is genoeg interessants te vinden. Het leek mij dan ook leuk om ze te leren wat dat gereedschap allemaal is, waar het voor gebruikt wordt en hoe huizen gebouwd worden. 

Ook op internet kon ik genoeg vinden over het thema 'Een huis bouwen'. Woordkaarten met plaatjes, werkbladen in het thema en knustelideeën.

Hieronder een sfeerimpressie van wat we allemaal gedaan hebben.



We hebben huizen gebouwd van houten blokken en duplo blokken. We hebben huizen gevouwd met vouwblaadjes en huizen gekleid. Met hun vader hebben ze het gereedschap uitgeprobeerd en een heus poppenhuis getimmerd. Deze moest uiteraard ook ingericht worden met poppenhuis meubels, aangevuld met playmobil poppetjes. 
Van een oude schoenendoos knutselde we een kijkdoos met behulp van plaatjes uit een woonmagazine. 
Ook hebben we wandelingen door de buurt gemaakt om langs te lopen bij de verschillende plekken waar er gebouwd wordt en te zien wat de werkmannen allemaal aan het maken waren. Ook zijn we bij hun vader op het werk langsgeweest die bezig is met de renovatie van een oud huis. 


Ook zijn we bij de kubuswoningen in Rotterdam wezen kijken. Helaas konden we niet naar binnen vanwege de coronamaatregelen maar mijn dochter mocht toch even rondkijken op de eerste verdieping van de woning. 




'In Holland staat een huis' was natuurlijk een passend liedje om ze aan te leren. 

De woordkaarten en werkbladen die we hebben gebruikt heb ik gedownload van de websites kleuteridee.nl en juf-milou.nl. Met de woordkaarten van het gereedschap hebben we een zoekspel gedaan. De opdracht was om al het gereedschap op de woorkaarten te vinden in de schuur en te weten hoe het gereedschap heet en wat je ermee kunt doen. 

Boeken die we hebben gelezen:
Het klokhuisboek over bouwen, Jord den Hollander
Dit is mijn huis, Isabella den Ridder
Een huis voor vogel, Philip C. Stead
Een huis bouwen, Isabella den Ridder
Waar mijn vrienden wonen, Claudio Thebas
Waar kinderen wonen, Lonneke Snijder



Reacties

Populaire posts