Vogels

 Ik weet niet wie er meer heeft geleerd tijdens de themaweken over vogels, ik of mijn dochter. Ik weet ook niet wie er meer lol in het leren had, zij of ik. 


Al een tijdje had ik in de gaten dat ze erg geïnteresseerd was in vogels. Eerst vooral in arenden maar ook in de vogels die we rondom ons huis zagen en tijdens wandelingen tegenkwamen. Vooral de ekster is haar lievelingsvogel. Eerst vertelde ik haar dat de ekster van glimmende dingen houdt, net als zijzelf. Later las ik in de boeken van de bibliotheek dat het eigenlijk een fabel is dat ze van glimmende dingen houden. Ach, we zijn allebei aan het leren zei ik toch al? 

De themakaarten heb ik dit keer zelf gemaakt omdat ik echte foto’s van de vogels wilde gebruiken. Woordkaarten van kleuteridee heb ik wel gebruikt, al merk ik dat ze daar al wat te groot voor wordt omdat haar woordenschat al behoorlijk groot is. 


Een tijd geleden had ik een boekje gekregen over de vogels in Nederland. Dat was alvast een goed uitgangspunt en check of het thema ook echt bij haar zou aanslaan. Dat boekje werd gretig doorgekeken met bij elke vogel de vraag hoe die heette. Tijd om meer boeken bij de bibliotheek te halen dus. Gelukkig zijn er heel veel leuke boeken over vogels te leen dus dat was geen probleem (zie onderaan een opsomming van alle boeken die we hebben gelezen.)


Elke dag gingen we even over de namen van de vogels van de themakaarten. Met een paar dagen kende ze alle vogels al dus dat was geen probleem. Het was leuk om letters te oefenen door een stuk 5 letters op te hangen in de kamer en dan een letter te zeggen (de K (kuh) van Kraai) en haar naar die letter te laten rennen. Iets moeilijker om alleen de naam van de vogel te zeggen en haar naar de beginletter te laten rennen zonder deze te zeggen. Het was soms wat lastig maar dus wel een goede oefening. (Met dank aan een mede to’er voor dit idee.) 


In de tuin hebben we echte vogels gespot maar ook een spel gedaan met vogels spotten. Het idee daarvan had ik vandaan via kleuteridee.nl, alleen had ik deze zelf gemaakt. (Mocht je deze ook willen, laat even een berichtje achter.)

Verder hebben we werkbladen gemaakt die ik via juf-milou.nl en kleuteridee had gedownload. We hebben liedjes gezongen (o.a. ‘De uil zat in de olmen’ en het Deense liedje: ‘Jeg er een lille undulat’, vooral deze laatste was een groot succes). We hebben filmpjes gekeken over vogels. Een grote aanrader is de vogel beginnerscursus serie van Thom’s zeeaquarium.

We hebben de computeroefeningen via kleuteridee.nl gedaan en we hebben een vogel geknutseld. 



De tekst die we hebben geleerd bij dit thema was: Psalm 84:3-4 ‘Zelfs de mus vindt een huis en de zwaluw haar nest, waarin ze haar jongen legt, bij uw altaren, Yahweh van de legermachten, mijn Koning en mijn Elohim.’ 


Met haar vader heeft ze een vogelhuisje / nestkastje getimmerd waar momenteel een heus pimpelmees paartje een nestje in aan het maken is. Mijn dochter en ik zagen toevallig vanuit het raam boven de eerste keer dat ze op bezoek kwamen om het kastje te inspecteren. Blijkbaar is het goedgekeurd en hopelijk komt er binnenkort nieuw leven in onze tuin. 


Het hoogtepunt van de themaweken waren het bezoek aan Avifauna. Juist om daar nu heen te gaan terwijl ze zo bezig is met vogels was extra leuk. Ze kende zoveel vogels en was heel enthousiast om de exotische vogels in het echt te zien. Het was ook leuk om de lori’s te voeren, beetje spannend wel die enthousiaste vogels die op je arm komen zitten om een slokje te drinken. 




Om het thema af te sluiten hadden we het een aantal dagen over het prentenboek ‘Coco je kan het’. Daarover meer in mijn volgende blogpost. 


Boeken die we hebben gelezen:





Reacties

Populaire posts